Producenci samochodów osobowych robią wszystko, aby zmniejszyć wagę swoich pojazdów do minimum zachowując przy tym odpowiednią aerodynamikę i przyczepność aut. Z roku na rok wzrasta pojemność skokowa silników, a maleje ich waga. Dlaczego tak się dzieje? Czy powinniśmy czuć niepokój? Nie, powinniśmy się cieszyć, ponieważ większość elementów metalowo - plastikowych zastępuje się poliuretanem.

Najgorsze warunki pracy - raj dla polimerów

Poliuretan znacie chociażby z pianki montażowej. Zapewne wiecie, że gdy pianka wyschnie, będzie bardzo twarda i żadne warunki pogodowe jej nie zaszkodzą. Dzięki takim właściwościom znalazł on zastosowanie w kluczowych elementach wyposażenia silnika - zwłaszcza Dieseli. Polimery wykorzystuje się do produkcji popychaczy, zaworów oraz świec żarowych. Stosuje się je również do odzielania stred gorących od neutralnych. Polimery nie przewodzą temperatury, dlatego doskonale izolują podzespoły bazowe od części mechanicznych.

Lżejsze auto - mniejsza cena

Z roku na rok przybywać będzie silników, które zbudowane są z podzespołów poliuretanowych. Firmy takie jak Mazda i KIA mają wielkie aspiracje i poniekąd dotyczą one polimerów. Chcą zrezygnować nawet z niektórych części metalowych, aby waga ich pojazdów była maksymalnie niższa z zachowaniem bezpieczeństwa jazdy.

Pytanie do mechaników samochodowych: Czy stosowanie poliuretanu jako elementów podzespołów silnika jest korzystne dla nowoczesnych aut? Piszcie swoje odpowiedzi pod tematem!